Gili islands - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Jonneke Brunet - WaarBenJij.nu Gili islands - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Jonneke Brunet - WaarBenJij.nu

Gili islands

Door: Chris & Fabienne

Blijf op de hoogte en volg Jonneke

19 Juli 2005 | Indonesië, Manado

Hier weer een update van ons vakantieleventje in Indonesie.. we hebben al een tijdje geen internet gezien en we hebben weer een hoop beleefd.

De laatste dag in Manado hebben we goed besteed door de vulkaan waarop Manado uitkijkt te beklimmen. Dat is ongeveer een uurtje varen, wat een heerlijk tochtje betekent door de blauwe zee. (de boot was er hoor!) In twee en een half uur hebben we iets van 800 meter geklommen op een paadje dat recht de berg opliep. Een flinke klim dus in die hitte. Boven gekomen wachtte ons de krater. Niet zo spectaculair als we hoopten, twee meter diameter en 30 meter diep. Maar we hebben wel de jungle gezien en de gidsen klommen af en toe als aapjes in een palmboom om ons kokosnotensap te geven, best lekker!

De verkiezingsstrijd om de nieuwe (direct gekozen) burgemeester van Manado barstte los. Overal vlaggen en posters en optochten. De kandidaten geven ook geld en rijst om mensen over te halen op hun te stemmen. Maar de meeste mensen die wij spraken (voornamelijk rijke indo's) gingen niet eens stemmen, omdat ze alle kandidaten toch corrupt vonden.

Donderdag om 7 uur (4 uur opstaan) vlogen we van Manado naar Denpasar op Bali, vanwaar we doorreisden (met een aantal busjes en ferry) naar Lombok. Om een uurtje of 20.00 kwamen we eindelijk in de havenstad van Lobok aan, hongerig en moe. Het hotel dat volgens de lonely planet op 1 km lag konden we niet vinden.. maar gelukkig kregen we een lift van een zeer vriendelijke meneer met een mooie auto die ons naar de hoofdstad van Lombok, Mataram bracht. Dat kwam echt super uit! Die man bleek hotelmanager op een van de Gili islands te zijn (waar we nu op dit moment zijn), dus we gaan vanavond hem maar een biertje aanbieden.

In Mataram hebben we even de noodzakelijke dingetjes geregeld en ook een heel goedkoop vliegticket voor Chris van Bali naar Jakarta gevonden. We reisden die vrijdag nog door naar een heel klein schattig dorpje midden in de rijstvelden van centraal Lombok, Suranadi. Mevrouw Surya die daar een klein restaurantje en hosteltje runt heeft ons echt super ontvangen en heerlijk voor ons gekookt. We hadden een hutje van bamboo boven een beekje, waardoor het water van de heilige bron stroomt. Niet gek dus.. de bron in heiligste tempel van Lombok stond in het dorp. Een lokale gids nam ons mee naar de wekelijkse markt, waar echt van alles te koop was en medicijnmannen met speakers hun smeersels aanprijzen. Later die dag nam hij ons mee naar een fantastische waterval in de Mount Rinjani National Park. Ijskoud, maar toch wel heel cool om daar te zwemmen! We zagen ook nog zwarte en grijze apen, wat een grappige beesten. Op de terugweg kwamen we een Balinese trouwstoet tegen.. ongeveer een kilometer lang.

Gisteren zijn we op een van de Gili islands aangekomen. Je kan er in 2.5 uur om heen lopen en het is een lang wit strand met bamboo hutjes om te slapen. Het water is helder licht blauw en het snorkelen schijnt hier fantastisch te zijn. Het is wel even een shock, want het stikt hier van de buitenlanders zoals wij. Maar zeker niet op een vervelende manier, er zijn heel veel leuke restaurantjes en allerlei dingen te doen. (en eindelijk ook internet) Al met al een heel gemoedelijk eilandje, ook doordat er alleen paardenkarretjes zijn. We vermaken ons hier dus nog wel voor een aantal dagen. En daarna door naar Bali...

Michiel, succes met roeien he!

NB deze internet verbinding is niet zo best (tja, vanuit een bamboo hutje he) Dus de foto's komen volgende keer.

• 19 Juli 2005 - 08:59

Piet En Maria:

snel even een berichtje terug. fijn om weer iets over jullie belevenissen te horen. geniet er van en maak ons maar lekker jaloers. bij ons alles goed. liefs Piet en Maria

• 19 Juli 2005 - 18:43

Jonneke:

Ha, leuk om wat te horen. Was heel beniewd wanneer jullie uit Manado zouden vertrekken. Nu dus het volgende Bounty Island. Zo te lezen voldoende exotische indrukken, het smaakt naar meer. Het is zo vreemd,jullie daar en wij hier en Michiel ook vrijwel geheel bezig en weg. Vanochtend is hij naar Keulen vertrokken. Hij heeft zijn kledingpakket ontvangen en je begrijpt dat hij dat showt. ook de fleece heeft hij aan. Bijvoorbeeld bij het "uitzendeten" (op die leythe verzinnen ze van alles, met Jan en de coaches naar La Bota). En je weet hoe Michiel over fleecetruien denkt.... Zelf zijn we al twee volle weekends naar Friesland geweest, komend weekend gaan we voor de laatste keer. Het is er echt als vanouds, volle straat. Tja, en het poetsen doet nu onze niuewe Monika...
    Geniet maar lekker van het indische leven. Zijn heel benieuwd, nog veertien dagen! liefs jonneke

• 21 Juli 2005 - 11:11

Borg:

Lieve schatten, lang leve de techniek en wat heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten!Kus en tot snel na terugkomstxxxx

• 23 Juli 2005 - 22:58

Elly:

Hallo globetrotters hoe is het ermee ? Al op Bali aangekomen . Even naar sept. met name voor Fab. Begrijp dat jij begin sept. met de jaarclub een weekend in Woudsend wil doorbrengen, kan je even melden wanneer dat precies gepland is ? Hoop dat je niet ergens zit waar je verstoken bent van internet verbindingen, maar dat is op Bali geen probleem.
    Thanks Elle