Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jonneke Brunet - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jonneke Brunet - WaarBenJij.nu

Ubud

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Jonneke

30 Juli 2005 | Indonesië, Ubud

De laatste dagen op Gili waren zeer relaxed.. maar het was tijd om weer wat nieuws te zien. Nadat we Gili verlaten hebben zijn we naar het zuiden van Lombok, naar Kuta-Lombok afgereisd. De boot van Gili naar het vaste land was erg ruig vanwege een flinke bries schuin tegen. Eenmaal doorweekt aangekomen hebben we transport geregeld direkt naar Kuta. Afdingen was goed gegaan hier, we zijn voor 50% van de prijs naar Kuta gekomen.

Kuta-Lombok is een erg rustig plaatsje, waar eigenlijk niet zoveel te doen valt behalve golfsurfen. De eerste avond hebben we in het dorpje een surfboard (longboard) en twee motorfietsen geregeld. De volgende dag zijn we gaan surfen met zn drieen met een board. We hadden in de haven al snel een bootje geregeld omdat de kerels van de surfshop dit blijkbaar al geregeld hadden. Het bootje was traditioneel met aan beide kanten drijvers. De boatman was een vriendelijke doch niet engels sprekende jongen van ongeveer 16 jaar. Hij bracht ons naar een spot met kleine golven voor beginners. Omstebeurt gingen we het water in en Fabiënne ging als eerst. Na een tijdje toen het leek of de golfen weg waren ging ik het water in om na drie kwartier weer terug te keren naar de boot. Wederom leek het erop of de golven weg waren, waardoor we besloten naar een spot met grotere golfen te gaan. Dit was geen goede beslissing; Chris probeerde als eerste om de golven van 4 a 5 meter hoog te temmen. Na een stukje peddelen kwam de eerste golf en Fabiënne en ik zagen Chris direkt niet meer tot ruim een halve minuut later het board uit het witte schuim omhoog dook en Chris daarna. Peddelend terugkomen door grote witte barrieres gebroken golf bleek erg lastig, zeker 15 minuten voluit peddelen. Chris heeft nog een tweede poging gewaagd met hetzelfde effect, ik had geen ander resultaat. Met de opkomende eb en honger besloten we ergens te gaan lunchen. Het water bleef voor een uur uit onze neus en oren lopen. De volgende dag heb ik nog een keer geprobeerd de kleine golfen te bedwingen en met succes. Helaas konden Chris en Fab het hoogtepunt niet bijwonen, aangezien Fab thuis ziek in bed lag en Chris probeerde te studeren.

De surfspot was op 10 kilometer van Kuta-Lombok te bereiken. De motorfietsen hadden beugels aan de zijkant om het surfboard in te leggen. Een 2.00 meter lange jongen met een 2.40 meter lang board zag er nogal grappig uit.

Na twee dagen zijn we afgereisd naar Kuta-Bali omdat Chris alweer naar Nederland moest. Na een vermoeiende dag reizen kwamen we tegen zessen 's avonds aan in Bali. Een hapje gegeten en daarna tot de ontdekking gekomen dat de hotels in de buurt waar we waren toch wel erg duur waren in vergelijking tot Lombok. De volgende dag ben ik Kuta ingelopen, Chris en Fab bij het zwembad achtergelaten. Na een rondje gelopen te hebben door Kuta was het me duidelijk wat de winkels hier te bieden hadden; kunst, kleding en gekopieerde cd's. Bijna thuis gekomen werd ik aangesproken door een kerel met het verhaal dat zn zus volgend jaar in Nederland ging werken. Hij nodigde mij uit om haar te ontmoeten en ik was te goed van vertrouwen. In zijn huis aangekomen ben ik verwikkeld geraakt in een spelletje illegaal gokken waar ik verder nix aan overgehouden of verloren heb. Toen hebben we besloten dat Fab en ik na Chris op het vliegtuig te zetten verder zouden reizen naar het noordelijker gelegen Ubud.

Na de bemo naar Ubud kwamen wij terecht bij een leuk hosteltje met een aardige eigenaar. Ubud is het culturele (touristen) centrum van Bali. De kunstwinkeltje zijn niet te tellen hier en de kwaliteit is beter dan in Kuta-Bali. We hebben een aantal aardige musea bekeken waaruit goed de ontwikkeling van de Balinese kunst te zien was, net als stukken van voor de westerse invloeden. Naast de musea hebben we ook de kecak (apendans) gezien. Deze avondvoorstelling is een werkelijk schitterende dans die het verhaal vertelt van Rana die zijn gekidnapte vrouw terug verovert met behulp van een leger apen. Een grote groep mannen stellen de apen voor, deze groep zorgt voor de zang die klinkt als kecak. Meerdere ritmes lopen door elkaar heen en veranderen voortdurend als het verhaal vordert.

Op dit moment is er een meerdaags festival aan de gang, waarbij de mensen uit de omliggende dorpen in processies een soort grote opgetooide paarden naar de tempel gebracht hebben. Overdag worden er ontzettend veel offers naar de tempel gebracht, meestal zijn het manden van palmblad met rijst, bloemen en vruchten met veel wierook. 's Avonds zijn er ceremonies voor de verschillende dorpen. Als je de tempel wil bezoeken wordt er uiteraard verwacht dat je in een traditionele sarong gekleed bent.

Hier in Ubud is het bekende monkeyforest gelegen; een soort park met vrij levende apen. De apen zijn talloos en eentje dacht dat hij mn arm op kon klimmen, ik heb alleen geen haar op mijn armen waar hij zich aan vast kon houden, dus dit lukte niet waarna hij op mijn elleboog ging kauwen, erg schattig.

Dinsdagavond zullen papa, mama en Michiel aankomen op Bali. Daarom hebben we net maar een super luxe resort gereserveerd.. hopelijk kunnen we daar bijkomen, waarna we afreizen naar Java.

• 30 Juli 2005 - 12:24

Chris:

Hi Paul en Fab, ik heb het fantastisch gehad daar met jullie! Het was even wennen om na onze reis in een grote lelijke tentamenzaal te zitten..wereld van verschil. Ging wel goed trouwens. Veel plezier op Java straks, groeten Chris

• 31 Juli 2005 - 22:59

Jonneke:

Ha kinders
    dit verhaal smaakt naar meer. Elly raadde ons ook uitgebreid aan naar de apendans te gaan kijken, zij veronderstelde dat jullie dat nog niet gezien zouden hebben. Wel dus! We hebben jullie gewone mailtjes ook gelezen, en gaan morgen verder pakken. Nu eerst bijkomen van de Coupe. Niet alleen heeft Michiel zijn uiterste best gedaan, maar wij ook. Met ongeveer 80% van alle nummers met Nederlanders (9 van de 13, meestal maal 2 per dag dus even rekenen zeg maar 15 keer) meegefiets. Zoals Arne van Eupen (een van de coaches zei) is ga zo/n 80 km fietsen. Zo erg was het niet, maar wel als een idioot heen en weer geracet langs een winderige baan. Tot dinsdagavond!

• 01 Augustus 2005 - 07:18

Piet En Maria:

dat is nog eens een goed begin van de maandagochtend. meteen een gezellige vakantiemail uit indonesie. leuk om jullie belevenissen een beetje te kunnen volgen. we wensen jullie met z'n vijven heel veel plezier en blijf wel mailen want ook die belevenissen willen we graag blijven volgen. voor jullie veel plezier en chris heel veel sterkte in die vreselijke tentamenzaal!! groetjes piet en maria

• 01 Augustus 2005 - 12:07

Nienke:

Ha die Feb, hoorde van Wies dat jij ook bij waarbenjij.nu zit, dus hier ff een berichtje...Ik lees dat je het erg naar je zin hebt, je loopt Jolanda net mis (die gaat van Jakarta naar Bali wanneer jij naar Java vanaf Bali gaat, grappig!). Vrijdag gezellig geBBQed met Wies en Mirthe, volgende keer weer met jou erbij! kus, Nienke