Duiken en jungle - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Jonneke Brunet - WaarBenJij.nu Duiken en jungle - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Jonneke Brunet - WaarBenJij.nu

Duiken en jungle

Door: Chris & Fabienne

Blijf op de hoogte en volg Jonneke

12 Juli 2005 | Indonesië, Manado

Nog steeds in Manado vertoevend, hebben we een hele leuke week achter de rug. Chris, Jessica en Paul hebben met succes hun open water duikbrevet gehaald en mogen nu tot dieptes van 18 meter afdalen! Samen met Fabienne hebben we turtles, frogfish, haaien, 100000 soorten koraal en andere speciale vissen gezien. Deze lokale specialiteiten zijn dikwijls op ons bord beland in de lekkerste restaurantjes. Manado is het mooiste duikgebied van indonesie, dus we zijn aardig verwend voor volgende duiken. Op de dagen dat we doken was het zonnig tussen de buien door. Tropische buien zijn ook wel eens lekker.

De zus van Jessica woont in een heel aangenaam huis op de heuvels rond Manado. Vanaf het balkon hebben we een prachtig uitzicht over de stad en de baai.. vooral mooi bij sunset.
Ze heeft ook een chauffeur om zich te laten rijden in het rommelige verkeer en onduidelijke stratenplan hier. De hulp Olivia kan herlijk koken, maar gebruikt wel een hele fles olijfolie voor een nasi goreng.. misschien past ze in de koffer naar Rdam :)

We zijn ook uit geweest, wat door de lokale bevolking als "slokkie slokkie" wordt aangeduid. Paul en chris hebben met hun blonde looks veel bekijks gehad, inclusief van de dames van lichte zeden.

De expats komen hier bij elkaar bij een HASH Run, of te wel door de jungle banjeren en spoorzoeken. Een fantastische ervaring; heuvel op, heuvel af, rivier door...5 maal. Leuk en woudloper Paul moest alle mobiele telefoons en camera's boven water houden. Verder was alles en iedereen nat. Na afloop is het gebruikelijk om een Bintang te nuttigen en de mesnen te leren kennen.

Het eten is hier lekker, maar de lijst komt onze (chris')neuzen uit. Vandaar dat hij een autentieke studenten pasta rode saus wist te bereiden voor de kennissen van de zus van jessica en onszelf. Gisteren hebben we goeie (zeldzaam) pizza gehad bij een van oorsprong Nederlandse manager van the Ritzy hotel. Prima!

We hebben net in het drukke haventje van Manado een bootje geregeld om ons morgen ochtend naar de vulkaan op het eiland tegenover Manado te brengen. Natuurlijk flink afdingen temidden van 10 booteigenaren. Ben benieuwd of de afgesproken boot er is.

Alles goed in Nederland? Het is leuk om jullie reacties te lezen!

Liefs Chris en Fabienne

• 12 Juli 2005 - 09:55

Chris En Fab:

O ja... we hebben een aantal fantastische foto's die goed de tropische sfeer hier aan geven. Helaas staan die op de labtop van de zus van Jessica die nu op zakenreis is.. dus die houden jullie van ons tegoed!

• 12 Juli 2005 - 10:57

Robin:

Hoi Fabienne & Chris,
    idd schoonmoederverhalen chris ;-)!
    Maar die blonde lokken doen het weer als vanouds, ik ben trots op je!! Het klinkt iig allemaal erg relax. Chill ze!
    Robin

• 12 Juli 2005 - 11:06

Michiel:

heej,
    vet coole verhalen eb er best zinn in :). et traine gaat hier over et algemeen wel goed behalve vandaag, kuttraining en de boot kapotgevaren op et vlot :S 1 kapotte rigger. veel plezier op et vulkanische eiland en ik zie jullie over3 weekjes ofzo

veel plezier
    brunetje

• 12 Juli 2005 - 11:36

Don:

Dame en heren, wat is het leuk om zo op de hoogte te komen en te blijven. Ik zie uit naar een bintang en de verschillende nassisoorten. Al Nassi Koening gehad?Ik ben erg jaloers op jullie en bedank de zus van Jessica uitbundig. Hebben jullie veel last van muskieten?
    Hier in Holland is het waanzinnig mooi weer.
    Ik zit nu op kantoor te puffen maar zie uit naar Bali. En oh ja, ik ben benieuwd of de boot er zal zijn.
    Don

• 12 Juli 2005 - 19:18

Jonneke:

nou, hoopjes reacties, alsof niemand iets beters te doen heeft.... Zit nu achter de computer en lees weer hoe prima het daar is. Heb zojuist de boot van Calais Dover geboekt. Het is nog een hele discussie met Michiel die graag met de ploeg mee wil gaan. Zij varen met Stenaline, HvH naar Harwich. Heel ongelukkig, twee afvaarten per dag ongeveer. Dat betekent dat ze waarschijnlijk de vroege maandagochtendboot als eerste in aanmerking komt, en dat is te laat om nog te prikken bij Simon. Iets anders was op deze termijn met logies in A'dam niet mogelijk. Dus toch maar met ons mee terug zondagavond laat. En we hebben heuse oranje supportersshirts aangeschaft. Ben benieuwd. Wel raar dat jullie daar al zijn en wij hier nog gewoon aan het werk. Gaat Paul ook nog iets plaatsen?
    Liefs jonneke

• 12 Juli 2005 - 19:22

Jonneke:

zie nu pas dat michiel via deze site met ons communiceert. Rijkelijk laat! Zo'n indirecte communicatie is niet erg effectief michiel! Zondag belde hij om 12.30 waar we waren.........uiteraard al in de buurt van Amsterdam, op weg naar de ouderbijeenkomst. Na afloop ging hij mee naar huis en verzuchte opgelucht: 24 uur niet trainen. OVer Diederick Simon heb ik hem niet gehoord. Hij was trouwens erg blij dat hij Nicole weer zag, die zaterdag was teruggekeerd van roeikamp. BEn beniuewd wanneer we hem weer zien, zondag eindigt de bosbaantraining.

• 13 Juli 2005 - 06:54

Maria:

Hallo vakantiegangers,
    goed begin van mijn werkdag, eerst al jullie berichtjes gelezen. die verhalen zorgen wel voor een reactie als: IK WIL OOK!!! Maar ja, net terug uit Portugal en dat was ook heerlijk. Heel veel plezier en geniet er van!! Ben benieuwd waar jullie nog meer naar toe gaan.

• 13 Juli 2005 - 20:18

Elly:

Nu al rijst moe ? Dus ook geen nasi voor het ontbijt.
    Mihoen (dunne bami van rijstmeel ) vond ik als variant op de nasi putih erg lekker, verdere eet-favorieten zijn kodok goreng, en ikan asem manis.

• 14 Juli 2005 - 06:12

Michiel:

heey mam, ja is misschien niet heeel handig maar ok. je ziet me vanmiddag weer want ik neem de trein na de training dus ben erges rond 1 u thuis. men ploeg gaat met een boot op zondagavond terug dus dat kan dan tog wel?
    we hebben et er vanavond wel over. veel plezier iedereen met jullie vakanties en tot snel

brunetje

• 14 Juli 2005 - 16:56

Stef:

Hey Chris en Fabienne, van alle verhalen die ik lees en smsjes die ik krijg hoor ik dat jullie het erg naar jullie zin hebben!!! De jungle in, zonnen, zwemmen en ook nog eens jullie duikbrevet halen, gaaf... Hier in Montreux was het de afgelopen paar dagen slecht weer maar wel warm. Vandaag hebben we voor het eerst de zon gezien dus zijn we gelijk met de boot naar Ouchy (??) gegaan. We hebben o.a. het Olympisch museum bezocht wat erg interessant was. Natuurlijk veel geluisterd naar Jazz en vanavond speelt de delfse studenten band en ik geloof dat Barthold daarin meespeelt. Ook Mylo zal gaan draaien, gratis!!! Dus ik ben van plan om samen met Barthold en zijn band daar heen te gaan! Spreek jullie snel en groetjes van Olav, Jane en Stef

P.s. Dit bericht heb ik al eerder gestuurd maar bij "Bijna weg!" (25 juni) geplaatst